torsdag 17 mars 2011

"Regler kontrollbehov principer"

Regler kontrollbehov principer..........Vad är egentligen skillnaden?

När man börjar skrapa på ytan så tycker jag att dom orden smälter in i varann ganska mycket i olika sammanhang.
Regler behöver vi i viss mån för att samhället skall fungera o vi skall kunna känna oss trygga. Regler i hemmet o i uppfostran av våra barn är också där en fråga om trivsel o trygghet osv.
Men när övergår regler till ett behov av att kontrollera omgivningen o situationer, det är en mycket intressant fråga som jag har klurat mycket över:) O för att inte tala om principer......vad betyder det egentligen att vara "principfast"?
Att ha en hög moral är ju bra i sig, men att kräva det av andra tar mer energi än vad det ger ......"Man borde inte göra si, man borde inte göra så".....Nej, men nu är det ju faktiskt så det går till, hur ogärna jag än vill det. O vi vet ju att det är omöjligt att ändra på andra människor... Vi kan bara ändra i vår egen "vrå" , vårt sätt att tänka o hantera det som kommer♥

Hur stort kontrollbehov har du?
Att släppa på vissa principer betyder ofta att man också släpper kontrollen. Vad händer om du släpper efter lite grann? testa o se:) Står jorden kvar eller rubbas den ur sin bana?...

Som tonårsförälder testas jag o tänker väldigt mycket kring just dom här frågorna....."för vems skull sätter jag gränsen i just denna situation?".....är det för att "det alltid har varit så" o att jag känner mig trygg i det? För att jag har blivit lärd att det skall vara på ett visst sätt? Eller finns det en klar anledning som är avgörande för mitt barns hälsa osv.....Att tiderna o samhällsstrukturen förändras är ett faktum, o jag som förälder behöver följa med i processen, vilket är en svår uppgift många gånger.
Självklart skall vi lära våra barn att visa hänsyn, respektera andra människor osv. osv. Det är inte den delen jag talar om, utan när jag faktiskt har lärt mitt barn allt det jag kan o förmår....:)

Ju mer medvetna vi är o lyfter fram frågor som dessa, desto lättare har vi att slappna av o lita på vår egen magkänsla. O relationen till våra barn har en möjlighet att förbättras ännu mer♥♥♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar